Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntówDrukuj informacjęSprawa: Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntówSzczegóły informacji
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Referat Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa
Ogłoszono dnia: 2019-03-18 12:17:49
Termin załatwienia
Organ wydaje zaświadczenie potwierdzające przekształcenie: 1) z urzędu nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia, 2) na wniosek właściciela w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, 3) na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu – w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Osoba kontaktowa
Teresa Wąsowicz
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy Dywity - Miejsce złożenia dokumentów
11-001 Dywity, ul. Olsztyńska 32, SEGMENT A, Biuro Obsługi Interesanta
tel. (89) 522 87 07
11-001 Dywity, ul. Olsztyńska 32, SEGMENT A, Biuro Obsługi Interesanta
tel. (89) 522 87 07
Telefon kontaktowy
89 524 76 52
Adres e-mail
ug@ugdywity.pl
Miejsce odbioru
Referat Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa
pok. nr 2 (segment A)
pok. nr 2 (segment A)
Wymagane Dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie (do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej) – załącznik nr 1
- Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie w związku z potrzebą dokonania czynności prawnej (do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej) – załącznik nr 2
- Wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia opłaty przekształceniowej w drodze decyzji (do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej) – załącznik nr 3
- Zgłoszenie zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej z wnioskiem o udzielenie bonifikaty – załącznik nr 4
- Wniosek o ustalenie wysokości opłaty jednorazowej w drodze decyzji (do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej) – załącznik nr 5
- Oświadczenie o nieprowadzeniu działalności gospodarczej na nieruchomości objętej przekształceniem – załącznik nr 6
- Dodatkowo podmioty prowadzące działalność gospodarczą:
- oświadczenie o pomocy de minimis uzyskanej w latach 2017-2019 – załącznik nr 7
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis – załącznik nr 8
- Oświadczenie o okresie, przez jaki przedsiębiorca ma zamiar wnosić opłatę z tytułu przekształcenia – załącznik nr 9
- Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania od decyzji – załącznik nr 10.
Czas realizacji
Organ wydaje zaświadczenie potwierdzające przekształcenie:
- z urzędu nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia,
- na wniosek właściciela w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku,
- na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu – w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą otrzymują dodatkowo zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis w dniu wydania zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie. Zaświadczenie o pomocy de minimis jest wydawane z urzędu i nie podlega opłacie skarbowej.
Opłaty
Opłata skarbowa w wysokości 50 zł (słownie: pięćdziesiąt złotych) za wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie.
Opłata skarbowa w wysokości 10 zł (słownie: dziesięć złotych złotych) za wydanie decyzji.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j. t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1044 z późn.zm.);
Płatność:
- bezgotówkowo na rachunek Gminy Dywity nr 97 8857 0002 3001 0006 3890 0004 prowadzony przez Warmiński Bank Spółdzielczy
- gotówkowo w kasie UG Dywity – ul. Olsztyńska 32 – kasa czynna pon. 8.00-13.00, wt.-pt. 7.30-13.00.
Tryb odwoławczy
Jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty z tytułu przekształcenia, może złożyć w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia opłaty w drodze decyzji.
Jeżeli właściciel nie zgadza się z wysokością opłaty jednorazowej, może złożyć, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia informacji, wniosek o ustalenie opłaty jednorazowej w drodze decyzji.
Od wydanych decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Wójta Gminy Dywity. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie. Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania – załącznik nr 10.
Uwagi
Z dniem 01.01.2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów. Przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi lub mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne lub ww. budynki mieszkalne wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.
Z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi opłatę. Wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia. Opłata jest wnoszona przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia. Opłata może podlegać waloryzacji. Waloryzacji dokonuje się z urzędu lub na wniosek właściciela nieruchomości, nie częściej niż raz na 3 lata od dnia dokonania ostatniej waloryzacji. Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić właściwemu organowi na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa).
Właściciel gruntu będący przedsiębiorcą w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej może w terminie 3 miesięcy od dnia przekształcenia złożyć oświadczenie o zamiarze wnoszenia opłaty z tytułu przekształcenia przez okres:
- 99 lat, licząc od dnia przekształcenia, jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia, wynosi 1% albo
- 50 lat, licząc od dnia przekształcenia, jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia, wynosi 2% albo
- 33 lat, licząc od dnia przekształcenia, jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia, wynosi 3% albo
- w którym suma opłat nie przekroczy wartości rynkowej nieruchomości stanowiącej podstawę ustalenia opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia, jeżeli stawka procentowa tej opłaty jest wyższa niż 3%.
Zaświadczenie potwierdzające przekształcenie wydaje się z urzędu lub na wniosek właściciela. W zaświadczeniu potwierdza się przekształcenie oraz informuje o obowiązku wnoszenia rocznej opłaty za przekształcenie, wysokości i okresie wnoszenia tej opłaty, a także możliwości wniesienia opłaty jednorazowej. Zaświadczenie stanowi podstawę wpisu w dziale III księgi wieczystej roszczenia o opłatę w odniesieniu do każdoczesnego właściciela nieruchomości.
W przypadku przedsiębiorców (w rozumieniu prawa unijnego), tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie nieruchomości objętej przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, stosuje się dodatkowo przepisy o pomocy de minimis. Przedsiębiorcą w rozumieniu prawa unijnego jest każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, niezależnie od formy prawnej, sposobu finansowania, nastawienia na zysk oraz posiadania (lub nie) statusu przedsiębiorcy w prawie krajowym. Działalnością gospodarczą jest natomiast oferowanie dóbr/usług na potrzeby rynku (również wynajem nieruchomości).
Narzędziem pomocniczym (o charakterze wyłącznie informacyjnym) do ustalenia wartości pomocy de minimis (innej niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) jest System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej (SUDOP) https://sudop.uokik.gov.pl/home, opublikowany na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W celu wygenerowania raportu o otrzymanej pomocy de minimis należy wykonać kolejno następujące czynności: 1) wprowadzić nr NIP przedsiębiorcy, 2) wybrać zielone pole "pobierz nazwę", 3) zaznaczyć opcje: "tylko de minimis", a następnie "tylko 3 lata wstecz" oraz 4) wybrać granatowe pole "wyszukaj według wybranych kryteriów". Pod uwagę bierze się wartość pomocy brutto w PLN i w euro. W oświadczeniu stanowiącym załącznik nr 7 do karty usługi wykazuje się wartość pomocy de minimis uzyskanej w latach 2017-2019.
W formularzu stanowiącym załącznik nr 8 do niniejszej karty usługi można pominąć część B na stronie 3 dotyczącą sytuacji ekonomicznej podmiotu, a w części D na stronie 5 formularza wystarczy zaznaczyć opcję "nie" przy pytaniu: "Czy wnioskowana pomoc de minimis zostanie przeznaczona na pokrycie dających się zidentyfikować kosztów?"; w konsekwencji tabeli na stronie 5 i pkt. 1-8 na stronie 6 nie wypełnia się.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1716 ze zm.).
- Uchwała Nr IV/32/19 Rady Gminy Dywity z dnia 06.01.2019 r. w sprawie udzielenia bonifikaty od opłaty wnoszonej jednorazowo za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Gminy Dywity, zabudowanych na cele mieszkaniowe, wysokości oraz warunków ich udzielania Dz. Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 31 stycznia 2019 r., poz. 693).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 ze zm.).
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 362 ze zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53 z 2010 r., poz. 311 ze zm.).
- Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.Urz. UE Nr 352 z 24.12.2013 r., s.1).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. z 2018 r., poz. 350).